Wat is emaille?
Op mijn webshop vind je veel emaille gebruiksvoorwerpen. Te koop in allerlei kleuren is dit emaille weer zeer in trek.
Maar wat is dat eigenlijk emaille?
Blog
5 tips voor goedkope en originele kerstdecoratie
5 Tips voor goedkope en originele kerstdecoratie
W-Germany, vintage keramiek
Zoals je van een echte schooljuffrouw kunt verwachten wil ik mensen graag informeren en iets leren. Daarom gaat mijn blog deze keer over W-Germany keramiek. Dit vintage keramiek is weer helemaal terug van weggeweest en dat is ook niet vreemd want ik vind het prachtig. De kleuren en vormen van het jaren 70 keramiek zijn vaak zeer fel en mooi.
De geschiedenis van Fat lava vazen en ander W. Germany keramiek.
Deze vazen zijn in Duitsland gemaakt. In de jaren vijftig ontstond in Duitsland een snel ontwikkelende economie. Er werd geïnvesteerd in mensen en machines en er werden moderne productiestraten opgezet. Hierdoor konden grote series keramiek vervaardigd worden. Ook kregen ontwerpers ruimte om te experimenteren met verschillende glazuren, patronen en vormen.
De vazen werden gemaakt door vloeibare klei in een mal te gieten en dit te laten drogen tot het hard was. Na het drogen werd het glazuur opgebracht wat soms erg arbeidsintensief was. Vervolgens gingen de vazen de oven in. Tijdens dit proces werd het glazuur geactiveerd en ontstonden er prachtige kleurschakeringen, druppels en schuimende klodders. Hierdoor en ook omdat de vazen met de hand gedecoreerd werden kreeg elke vaas een uniek uiterlijk. De term ‘fat lava’ is ontstaan vanwege de gelijkenis met vulkanische lava en omdat het glazuur zo dik opgebracht werd.
Als een vorm populair bleek te zijn werd deze in productie gehouden en werd deze uitgevoerd in verschillende kleuren en decoraties. Er zijn modellen bekend die in meer dan 200 variaties uitgevoerd zijn. De mogelijkheden leken eindeloos te zijn want nu komt men nog exemplaren tegen die voorheen onbekend waren.
Op de onderkant is het vormnummer te lezen, opgelegd of ingegraveerd. Het eerste getal geeft de vorm aan van het model van de vaas. Het tweede getal is de hoogte in cm. Ook kan men nog aflezen de tekst ‘W-Germany’ en soms ook een logo. Op de vaas werd een sticker geplakt met de naam van de fabriek. De stickers zijn ook een belangrijk hulpmiddel bij de identificatie.
De vraag naar dit keramiek begon af te nemen halverwege de jaren zeventig en een aantal fabrieken sloot de deuren. Deze industrie kwakkelde nog een aantal jaren door en uiteindelijk door verminderde belangstelling, import van ander goedkoper keramiek en een algemene daling van de economie kwam er een eind aan deze gouden tijd.
Gelukkig zijn er nu genoeg mensen die deze vazen weer zijn gaan waarderen en zelfs is er een groep fanatieke verzamelaars die zich heel erg verdiept in de geschiedenis van dit bijzondere keramiek.
Het keramiek van de jaren 70 onderscheidt zich nu duidelijk: krachtige kleuren, gewaagde combinaties en nieuwe lava-achtige glazuren bepalen het decor, de veelvoud aan ongewone vormen bepaalt de stijl.
Bekende namen en ook bij mij te koop zijn:
BAY
Jasba
Silberdistel
Scheurich
Carstens Tonnieshof